Solcelleløsninger til varebiler
NF Fleet tilbyder rådgivning om og professionel montering af en fordelagtig solcelleløsning til din varebil.
Solcelleenergi giver store besparelser
Solcellepanelerne monteres på varebilens tag, hvilket først og fremmest giver mulighed for at oplade håndværktøj og andre brugsgenstande på farten, uden at bilens generator skal på overarbejde. Derudover giver løsningen store besparelser både i forhold til brændstof, tid og CO2.
Fordele ved solcelleløsningen:
- Du får min. ét 220V-udtag, så bl.a. dit elværktøj aldrig løber tør for strøm
- Du opnår store besparelser på brændstofforbruget
- Forbrug af grøn, forureningsfri solenergi reducerer CO2-udslip
- Det er nemt - vi står for monteringen af solcellerne
- Længere holdbarhed af bilens generator og batteri
- Omkostningen tillægges den månedlige leasingydelse
Nyhed: Endnu mere grøn strøm med Black Box Power Station
Green Energy Scandinavia/mipv.pro har netop udviklet en Black Box Power Station til den strømkrævende bruger, der ikke vil gå på kompromis med hverken ydeevne eller stabilitet. Black Box er en kompakt boks på 52x29x23 cm, som oftest lige passer under passagersædet i varebilen. Boksen leveres sammen med fire fleksible high voltage CIGS-solcellepaneler med en samlet effekt på 220 WP. Hvis dette viser sig ikke at være nok, kan der udbygges med flere paneler.
Fordele ved Black Box-løsningen:
- To 220V-udtag, fire USB-udgange og fire USB-C-udgange (til opladning af fx mobilen)
- Samlet 2,05 kWh batterikapacitet med 16 fuldt transportcertificerede batteripakker, så der er ingen fare ved et eventuelt uheld
- Indbygget inverter på 3.000 W ren sinus, hvilket hjælper på de opladte brugsgenstandes levetid
- Peakbelastning på 5.000 W (helt op til 5 minutter ad gangen)
- Der medfølger en booster, der kan lade med 1.180 W og sikrer lynopladning fra generatoren
- Avanceret softstart, så værktøj med stor startstrøm kan oplades
- Sikret ladeeffektivitet på næsten 99 %
- Der medfølger også 220 WP ægte CIGS-solceller, der giver op til 40 % mere effekt på taget af en varevogn i forhold til anden solcelleteknologi
- High voltage-opsætning sikrer, at du får mest muligt ud af sollyset fra helt tidlig morgen til sent ud på aftenen
- Indbygget LCD-skærm, så du kan monitorere status og data fra boksen
- Indbygget Bluetooth-funktion, så du kan følge med i status fra mobilen via en app
Sådan får du solcelleenergi i din varebil
1. Kontakt os for rådgivning
Kontakt os på nfsalg.dk@nffleet.com eller +45 88 44 40 00 for at høre mere om løsningen eller for at få rådgivning. Sammen finder vi den rigtige løsning til din varebil og dine behov.
2. Vi monterer solcellerne
Vi står for den fulde montering af solcellerne m.v. fra Solar eller Green Energy/mipv.pro i samarbejde med Sortimo og RTT. Leaser du allerede en varebil gennem NF Fleet, kan du få eftermonteret solcellerne. Leaser du en ny varebil, sørger vi også for montering af solcellerne, hvis du ønsker det.
3. Vi klarer administrationen
Omkostningen tillægges din månedlige leasingydelse, og på den måde lettes administrationen for dig, fordi al fakturering foregår gennem os. Alt, du skal gøre, er at nyde godt af alle fordelene ved din nye solcelleløsning.
FAQ: Solcelleløsninger til varebiler
Hvor meget sparer jeg i brændstof og CO2 ved at bruge solcelleenergi?
En varebil med solceller på taget kan årligt spare omkring 140-150 liter diesel, hvilket er en årlig reduktion på ca. 2,68 kg. CO2 per liter. Dette svarer til ca. 402 kg. CO2 om året og 1,6 ton CO2 over en leasingperiode på 4 år. Disse udregninger er dog foretaget på præmissen om, at intet af solcelleenergien går til spilde, men giver et godt indblik i hvor store besparelser, der er at hente ved solcelleenergi både ift. brændstofbudgettet og CO2-regnskabet.
Hvorfor er der problemer med opladning af håndværktøj i biler uden solceller?
Strøm til elforbrug i biler kommer normalt fra generatoren, hvor produktion af bare 1 kWh strøm koster omkring 1 liter brændstof. For at imødekomme kravene til EURO6-normen, har mange bilproducenter valgt, at generatoren ikke skal producere strøm ved under 2.500 omdrejninger, hvilket fx gælder bykørsel. Det betyder, at bilen ikke producerer nok strøm til at kunne oplade håndværktøjet, når der køres inde i byen. Af denne grund står håndværksfirmaer ofte med værktøj uden strøm midt på dagen eller en død bil grundet en generator, der har været på overarbejde.
Hvad er teknologien bag solcelleløsningen?
Solcelleløsningerne er baseret på teknologien MIPV, der står for Mobile Integrated Photo-voltaic, som laver strøm specielt til transportmidler fra solcelleenergi.
Da der er brandfare ved at montere almindelige krystallinske c-SI-solceller på et køretøj, indeholder de MIPV-sæt, vi tilbyder, udelukkende solceller med CIGS-teknologi, som er gennemtestet og ufarligt.
CIGS-solcellerne er desuden oprindeligt udviklet til amerikansk militær, der bruger dem på kampvogne i felten, så de er holdbare og tåler brug. Dernæst er det værd at nævne, at solcellerne kun er meget lidt skyggesensitive, så tagbøjler og stige på taget er fx ikke noget problem.
Alle dele i teknologien er herudover E8-certificerede, hvilket bilfabrikanterne kræver af alt eftermonteret udstyr. Dette betyder også, at de eftermonterede produkter ikke har indflydelse på køretøjets garanti, der fortsætter uforandret.
Hvordan monteres solcellerne og hvor meget strøm får jeg ud af det?
Solcellepanelerne limes på varebilens tag som et klistermærke, hvorefter solcellerne forbindes til MIPV-sættets heavy-duty-invertere på 2.000-5.000 W (alt efter pakkestørrelse), som forsyner de strømkrævende brugsgenstande med minimum 220V.